SYLABUS

Szkoła Służby

Społecznej i Gospodarczej

W ramach

Powszechnego Uniwersytetu

Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego

działa

Szkoła Służby Społecznej i Gospodarczej

Misja Szkoły

Szkoła działając w duchu Uniwersytetu podejmuje misję w zakresie powszechnej edukacji, kształtowania modelu społecznego i gospodarczego w praktyce oraz formowanie Animatorów Myśli Chrześcijańsko-Społecznej.

Cel Szkoły

Program Szkoły I Stopnia oparty na Myśli Chrześcijańsko-Społecznej (MCS) koncentruje się na modelowaniu różnych aspektów organizacji społecznych i gospodarczych w oparciu o zasady MCS a także formowaniu animatorów MCS w celu poprawy jakości funcjonowania modelu społecznego i zwiększenia efektywności modelu gospodarczego.

Rada Programowa

W celu utrzymania wysokiej jakości procesu edukacyjnego Szkoła tworzy kilkunastoosobową Radę Programową, składająca się z kadry akademickiej, ekspertów i praktyków życia społecznego i gospodarczego z różnych dziedzin. Rada gromadzi się na cyklicznych posiedzeniach w celu merytorycznej oceny programu i efektów procesu edukacyjnego, a następnie przekazuje wnioski zarządowi Instytutu Myśli Schumana.

Ramy Programowe Szkoły

Ramy programowe Szkoły I Stopnia podzielono na 5 następujących bloków tematycznych:

  1. Rozwijanie aspektów koncepcyjnych MCS.
  2. Uwarunkowania i wyzwania w rozwoju i stosowaniu MCS.

  3. Postulowane przez MCS zmiany systemowe oraz kultury organizacyjnej.

  4. Kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS.

  5. Wdrażanie solidaryzmu społeczno-gospodarczego jako pochodnej MCS.

Efekty kształcenia

Wiedza – Słuchacz powinien poznać:

  • Historyczną ewolucję myśli chrześcijańskiej i jej wpływu na kulturę europejską i światową w aspekcie polityczno-prawnym oraz właściwej relacji polityki i moralności.

  • Problemy gospodarcze, społeczne, polityczne i legislacyjne związane z regulacją zagadnień o charakterze etycznym i światopoglądowym.

  • Zasady MCS

Umiejętności – Słuchacz powinien umieć:

  • Stosować zasady MCS w praktyce

  • Pełnić rolę animatora MCS

  • Samodzielnie budować i rozwijać grupy kolejnych animatorów w swoim otoczeniu i organizacji (funkcja multiplikatora/ambasadora MCS)

  • Identyfikować i krytycznie oceniać doktrynalne założenia leżące u podstaw instytucji życia politycznego i programów ugrupowań politycznych odwołujących się do nauczania społecznego Kościoła.

  • Porównywać własne poglądy na państwo i prawo ze stanowiskiem prezentowanym w doktrynie Kościoła katolickiego i w ten sposób oceniać rozbieżności i różnice oraz ich przyczyny.

  • Świadomie operować pojęciami z zakresu doktryny społeczno-politycznej Kościoła katolickiego.

  • Zaprojektować proces zmiany i przeprowadzić przez niego organizację lub zespół.

Kompetencje społeczne – Słuchacz powinien:

  • Posiadać wiedzę i umiejętność w zakresie moderowania spotkań, wywierania wpływu na grupę i wystąpień publicznych.

  • Być świadomym wagi profesjonalizmu i rzetelności prowadzanych analiz oraz i konsekwencji celowego wprowadzania w błąd osób, dla których takie analizy są wykonywane.

  • Wykazywać zdolność kompleksowej interpretacji mechanizmów kształtowania organizacji w duchu MCS.

  • Posiadać zdolność do okazywania aktywnej postawy w zespole z poszanowaniem kompetencji i szacunkiem w stosunku do wszystkich współpracowników.

  • Demonstrować profesjonalizm i uczciwość w podejściu do powierzonych zadań w oparciu o zaawansowany aparat pojęciowy z zakresu swojego obszaru działania.

  • Być zdolny do formułowania i prezentacji stanowiska w zgodzie z zasadami wartości chrześcijańskich i w sposób złożony, precyzyjny i przekonujący.

Organizacja Szkoły I Stopnia

Szkoła I stopnia trwa 1 rok przez 2 semestry. Zjazdy-zajęcia na platformie IMS Teams odbywają się co drugi tydzień w soboty od godz. 10.00 do 13.15. Podczas każdej soboty realizowane są 2 tematy. Każde zajęcia zawierają dwa tematy, każdy po 1,5 godziny z przerwą 15 minutową. W każdym semestrze jest 10 spotkań i 20 zajęć tematycznych. Szkoła I stopnia obejmuje 40 tematów.W trakcie zajęć oraz w miarę potrzeby w czasie około pół roku po zakończeniu zajęć słuchacz indywidualnie lub w grupach około 5 osobowych opracowuje pracę dyplomową, pod kierunkiem jednego z ekspertów PUNCS. Obok tego przez cały okres edukacji na użytek słuchaczy organizowane są praktyki wdrażające w rolę animatora.  Szkoła kończy się egzaminem komisyjnym podczas którego prezentowana jest napisana praca dyplomowa. Ukończenie Szkoły I stopnia umożliwia uzyskanie Certyfikatu Animatora Myśli Chrześcijańsko-Społecznej.

 

Tematy Zajęć

Blok 1

Rozwijanie aspektów Koncepcyjnych MCS

 
  1. Źródła, fundamenty i ramy myśli chrześcijańsko-społecznej (MCS)

Opis, założenia i cele wykładu:

Wprowadzenie w duchowe źródła, fundamenty i ramy MCS, prezentacja kluczowych postaci dla całego cyklu wykładów: Roberta Schumana i Jana Pawła II

Treści programowe:

Prezentacja źródeł, fundamentów i ram MSC, a w tym: Relacji człowieka do Boga, oraz pracy jako podstawowego wymiaru bytowania człowieka na ziemi, mającej stanowić ludzki współudział w Bożym dziele stwarzania świata oraz służbę jako wyraz miłości. Prezentacja myśli społecznej Roberta Schumana i Jana Pawła II na tle rozwoju katolickiej nauki społecznej.

  1. Specyfikacja zasad do weryfikacji zgodności działania organizacji z  MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Prezentacja podstawowych norm i zasad składających się na system katolickiej nauki społecznej (KNS) dla przygotowania słuchaczy do jej praktycznego wdrażania.

Treści programowe:

Prezentacja podstawowych norm i zasad KNS, a w tym m.in. wzajemnie uwarunkowanych zasad solidarności, pomocniczości i dobra wspólnego, oraz zbudowanego na ich podstawie obrazu społeczeństwa sprężystego. Prezentacja dynamicznej koncepcji godności ludzkiej, która nie jest tylko dana jako uprawnienie, ale zarazem zadana jako obowiązek do osobistego pogłębiania. Prezentacja antropologicznych filarów KNS, właściwej roli ludzkiej pracy oraz relacji ekologii ludzkiej do uwarunkowań i powołania do kształtowania środowiska w skali planetarnej.

  1.  Historyczny przegląd głównych koncepcji MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Wprowadzenie w kontekst społeczny, kulturowy i polityczny MCS w celu uświadomienia uwarunkowań i wyzwań stojących przed MCS

Treści programowe:

Prezentacja roli chrześcijaństwa w kształtowaniu Europy, a także przemian dokonanych za sprawą idei nie-chrześcijańskich oraz anty-chrześcijańskich. Myśl społeczna po Soborze Watykańskim II oraz jej pozycja wobec globalnej dominacji systemu neoliberalnego oraz problemów dzisiejszego świata. Wskazanie ograniczeń zasięgu oddziaływania MCS wynikających m.in. z niedomagań wewnętrznych struktur kościelnych, gdy uprawianie nauki społecznej zamknęło się w przestrzeni akademickiej tylko niektórych uczelni.

  1. Charakterystyka głównych koncepcji MCS z perspektywy praktyki

Opis, założenia i cele wykładu:

Prezentacja głównych koncepcji ukształtowanych w historii MCS od końca XIX wieku w celu wskazania ich zalet i ograniczeń oraz dzisiejszych perspektyw praktycznego zaimplementowania

Treści programowe:

Skrócona prezentacja podstawowych ideologii oraz ich praktyki, wobec których MCS zajmowała stanowisko krytyczne: komunizmu, socjalizmu, faszyzmu, nazizmu, kapitalizmu, liberalizmu. Przedstawienie historycznych doświadczeń różnych nurtów MCS, a w tym solidaryzmu społecznego Heinricha Pescha SJ oraz jego wpływu na ukształtowanie powojennej społecznej gospodarki rynkowej. Polska perspektywa życia gospodarczo społecznego stanowiąca tło dla MCS, poczynając od obrazu fabrykanta z przełomu XIX i XX wieku, a kończąc na dzisiejszych wyzwaniach, w tym rozmaitość postaw od patriotyzmu gospodarczego po pragnienie likwidowania polskości jako nienormalności. Przedstawienie zalet i ograniczeń MCS jako źródła wskazań dla rozwiązywania praktycznych problemów polskiego życia gospodarczego, społecznego i publicznego, w perspektywie możliwości zaimplementowania tej myśli.

  1. Model współpracy władzy duchownej i władzy cywilnej w służbie człowiekowi w świetle MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie zadań kościoła i państwa w modelu współpracy na rzecz dobra człowieka i wspólnoty narodowej.

Treści programowe:

Kształt współpracy władzy duchownej i władzy świeckiej w świetle MCS jest wyzwaniem z perspektywy teorii a w szczególności zastosowania w praktyce. Taki model należy opracować i rozwinąć, dlatego pierwszym krokiem jest opracowanie koncepcji tego typu współpracy dwóch władz, w czym fundamentem jest człowiek jako jedność duszy i ciała, co wymaga dwóch kompetencji w zakresie służby w sprawach duchowych i materialnych. Kompetencje te są ulokowane w zakresie władzy duchownej i cywilnej i nie mogą one być rozłączne lecz spójne, tak jak nie można w człowieku oddzielić duszy od ciała.

Blok 2

Uwarunkowania i wyzwania w rozwoju i stosowaniu MCS

  1. Dostrzeganie ludzkiej niezależności lub zależności jako uwarunkowanie odmowy bądź chęci do służby

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie antropologicznych źródeł, których złe lub dobre rozumienie wpływa na nieskuteczne bądź skuteczne sposoby kształtowania życia gospodarczego, społecznego i publicznego; tu chodzi o dostrzeganie ludzkiej niezależności lub zależności jako uwarunkowanie odmowy bądź chęci do służby.

Treści programowe:

Kształt W oparciu o treści wyprowadzone z myśli filozoficznej, a w tym antropologii kard. Karola Wojtyły, nastąpi analiza powodów dla których tak trudno jest wprowadzać rozwiązania solidaryzmu społeczno- gospodarczego. W szczególności omówione będą treści wzięte z książki „Znak sprzeciwu”.

 

  1. Pozytywistyczno materialistyczny paradygmat uprawiania nauki jako powód niezdolności do rozumienia i właściwego kształtowania świata

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie antropologicznych źródeł, których złe lub dobre rozumienie wpływa na nieskuteczne bądź skuteczne sposoby kształtowania życia gospodarczego, społecznego i publicznego; tu chodzi o dostrzeganie tego, że pozytywistyczno materialistyczny paradygmat uprawiania nauki stanowi powód niezdolności do rozumienia i właściwego kształtowania świata.

Treści programowe:

W oparciu o treści wyprowadzone z myśli filozoficznej, a w tym antropologii kard. Karola Wojtyły, nastąpi analiza powodów dla których tak trudno jest wprowadzać rozwiązania solidaryzmu społeczno- gospodarczego. W szczególności omówione będą treści wzięte z encykliki „Fides te ratio”.

  1. Obieranie postaw autentycznych lub nieautentycznych jako klucz do skuteczności bądź nieskuteczności działania.

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie antropologicznych źródeł, których złe lub dobre rozumienie wpływa na nieskuteczne bądź skuteczne sposoby kształtowania życia gospodarczego, społecznego i publicznego; tu chodzi o dostrzeganie jego, jak obieranie postaw autentycznych lub nieautentycznych staje się kluczem do skuteczności bądź nieskuteczności działania.

Treści programowe:

W oparciu o treści wyprowadzone z myśli filozoficznej, a w tym antropologii kard. Karola Wojtyły, nastąpi analiza powodów dla których tak trudno jest wprowadzać rozwiązania solidaryzmu społeczno- gospodarczego. W szczególności omówione będą treści wzięte z książki „Osoba i czyn”.

  1. Radykalne różnice względem kształtu życia gospodarczo- społecznego wynikające bądź z kierowania się dobrem wspólnym, bądź też dobrem indywidualnym lub grupowym.

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie antropologicznych źródeł, których złe lub dobre rozumienie wpływa na nieskuteczne bądź skuteczne sposoby kształtowania życia gospodarczego, społecznego i publicznego; tu chodzi o dostrzeganie tego, jakie powstają radykalne różnice względem kształtu życia gospodarczo- społecznego gdy następuje bądź z kierowanie się dobrem wspólnym, bądź też dobrem indywidualnym lub grupowym

Treści programowe:

W oparciu o treści wyprowadzone z myśli filozoficznej, a w tym antropologii kard. Karola Wojtyły, nastąpi analiza powodów dla których tak trudno jest wprowadzać rozwiązania solidaryzmu społeczno- gospodarczego. W szczególności omówione będą treści wzięte z książki „Osoba i czyn”.

  1. Widzenie zysku jako albo celu, albo miary działania i jak to wpływa na kształt życia gospodarczo – społecznego

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie antropologicznych źródeł, których złe lub dobre rozumienie wpływa na nieskuteczne bądź skuteczne sposoby kształtowania życia gospodarczego, społecznego i publicznego; tu chodzi o widzenie zysku jako albo celu, albo miary działania i jak to wpływa na kształt życia gospodarczo- społecznego

Treści programowe:

W oparciu o treści wyprowadzone z myśli filozoficznej, a w tym antropologii kard. Karola Wojtyły, nastąpi analiza powodów dla których tak trudno jest wprowadzać rozwiązania solidaryzmu społeczno- gospodarczego. W szczególności omówione będą treści wzięte z encykliki „Centesimus annus”.

  1. Wewnętrzna integracja i otwieranie na transcendencję jako mechanizmy rozwoju ludzkiego i warunki wzrostu kapitału ludzkiego i społecznego.

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie antropologicznych źródeł, których złe lub dobre rozumienie wpływa na nieskuteczne bądź skuteczne sposoby kształtowania życia gospodarczego, społecznego i publicznego; tu chodzi o zrozumienie, jak wewnętrzna integracja i otwieranie na transcendencję jest mechanizmem rozwoju ludzkiego i warunkiem wzrostu kapitału ludzkiego i społecznego

Treści programowe:

W oparciu o treści wyprowadzone z myśli filozoficznej, a w tym antropologii kard. Karola Wojtyły, nastąpi analiza powodów dla których tak trudno jest wprowadzać rozwiązania solidaryzmu społeczno- gospodarczego. W szczególności omówione będą treści wzięte z książki „Osoba i czyn”.

  1. Warunki dla chęci oraz zdolności brania na siebie odpowiedzialności

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie antropologicznych źródeł, których złe lub dobre rozumienie wpływa na nieskuteczne bądź skuteczne sposoby kształtowania życia gospodarczego, społecznego i publicznego; tu chodzi o rozpoznanie warunków kształtujących chęci oraz zdolności brania na siebie odpowiedzialności.

Treści programowe:

W oparciu o treści wyprowadzone z myśli filozoficznej, a w tym antropologii kard. Karola Wojtyły, nastąpi analiza powodów dla których tak trudno jest wprowadzać rozwiązania solidaryzmu społeczno- gospodarczego. W szczególności omówione będą treści wzięte z książki „Miłość i odpowiedzialność”.

Blok 3

Postulowane przez MCS zmiany systemowe oraz kultury organizacyjnej

  1. Instytucje edukacji i nauki – postulowane przez MCS zmiany systemowe oraz kultury organizacyjnej

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie propozycji zmian dostosowujących uczelnie wyższe oraz instytucje nauki do zasad MCS. Przygotowanie nauczycieli szkolnych i akademickich oraz decydentów w zakresie stanowienia i stosowanie prawa do wprowadzania zmian systemowych i dotyczących kultury organizacyjnej w instytucjach edukacji i nauki w kierunku spełniania warunków MCS.

Treści programowe:

Przedstawienie kierunków i sposobów formacji nauczycieli szkolnych i akademickich aby mogli oni działać jako animatorzy MCS dostosowujący instytucje edukacji do warunków MCS, w oparciu o wiedzę o przedmiocie działania tych instytucji. Przedstawienie promowanych cech, postaw, stylu działania i narzędzi oraz sposobu i metod działania w oparciu o zasady MCS.

  1. Instytucje państwowe i samorządowe – postulowane przez MCS zmiany systemowe oraz kultury organizacyjnej

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie propozycji zmian dostosowujących instytucje państwowe i samorządowe do zasad MCS. Przygotowanie polityków i samorządowców oraz decydentów w zakresie stanowienia i stosowanie prawa do wprowadzania zmian systemowych i dotyczących kultury  organizacyjnej w instytucjach państwowych i samorządowych w kierunku spełniania warunków MCS.

Treści programowe:

Przedstawienie kierunków i sposobów formacji polityków i samorządowców, aby mogli oni działać jako animatorzy MCS dostosowujący podmioty państwowe i samorządowe do warunków MCS, w oparciu o wiedzę o przedmiocie działania tych podmiotów. Przedstawienie promowanych cech, postaw i stylu działania oraz narzędzi oraz sposobu i metod działania w oparciu o zasady MCS.

  1. Organizacje biznesowe – postulowane przez MCS zmiany systemowe oraz kultury organizacyjnej.

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie propozycji zmian dostosowujących organizacje biznesowe do zasad MCS. Przygotowanie kadry kierowniczej i pracowników biznesu oraz decydentów w zakresie stanowienia i stosowanie prawa do wprowadzania zmian systemowych i dotyczących kultury organizacyjnej w instytucjach biznesowych w kierunku spełniania warunków MCS.

Treści programowe:

Przedstawienie kierunków i sposobów formacji przedsiębiorców i kierownictwa przedsiębiorstw, aby mogli oni działać jako animatorzy MCS dostosowujący przedsiębiorstwa biznesowe do warunków MCS, w oparciu o wiedzę o przedmiocie działania tych przedsiębiorstw. Przedstawienie promowanych cech, postaw i stylu działania oraz narzędzi oraz sposobu i metod działania w oparciu o zasady MCS. Rola i zadania animatora MCS. Profil kompetencyjny animatora MCS. Animator jako moderator spotkań grup / zespołów. Narzędzia pracy animatora = moderatora. Dynamika rozwoju zespołów. Skuteczna komunikacja interpersonalna jako narzędzie wywierania wpływu. Zarządzanie zmianą na poziomie organizacji i osobistym. Zachowanie organizacji i ludzi w procesach zmian. Pokonywanie oporów. Modele zarządzania zmianą. Metody interwencji na poziomie dużych grup, zespołów i indywidulanym. Elementy zarządzania projektowego przydatne w roli animatora MCS. Rozwój osobisty jako proces formowania w duchu MCS.

  1. Organizacje służby zdrowia i pomocy społecznej – postulowane przez MCS zmiany systemowe oraz kultury organizacyjnej

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie propozycji zmian dostosowujących instytucje służby zdrowia i pomocy społecznej do zasad MCS. Przygotowanie pracowników służby zdrowia i pomocy społecznej oraz decydentów w zakresie stanowienia i stosowanie prawa do wprowadzania zmian systemowych i dotyczących kultury organizacyjnej w instytucjach służby zdrowia i pomocy społecznej w kierunku spełniania warunków MCS

Treści programowe:

Przedstawienie kierunków i sposobów formacji pracowników służby zdrowia, opieki medycznej i pomocy społecznej, aby mogli oni działać jako animatorzy MCS dostosowujący swe organizacje do warunków MCS, w oparciu o wiedzę o przedmiocie działania tych organizacji. Przedstawienie promowanych cech, postaw i stylu działania oraz narzędzi oraz sposobu i metod działania w oparciu o zasady MCS.

  1. Instytucje systemu sprawiedliwości – postulowane przez MCS zmiany systemowe oraz kultury organizacyjnej

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie propozycji zmian dostosowujących instytucje systemu sprawiedliwości do zasad MCS. Przygotowanie pracowników systemu sprawiedliwości oraz decydentów w zakresie stanowienia i stosowanie prawa do wprowadzania zmian systemowych i dotyczących kultury organizacyjnej w instytucjach systemu sprawiedliwości w kierunku spełniania warunków MCS

Treści programowe:

Przedstawienie kierunków i sposobów formacji pracowników systemu sprawiedliwości, aby mogli oni działać jako animatorzy MCS dostosowujący instytucje systemu sprawiedliwości do warunków MCS, w oparciu o wiedzę o przedmiocie działania tych organizacji. Przedstawienie promowanych cech, postaw i stylu działania oraz narzędzi oraz sposobu i metod działania w oparciu o zasady MCS.

  1. Instytucje kultury – postulowane przez MCS zmiany systemowe oraz kultury organizacyjnej

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie propozycji zmian dostosowujących instytucje kultury do zasad MCS. Przygotowanie twórców i organizatorów kultury oraz decydentów w zakresie stanowienia i stosowanie prawa do wprowadzania zmian systemowych i dotyczących kultury organizacyjnej w instytucjach kultury w kierunku spełniania warunków MCS

Treści programowe:

Przedstawienie kierunków i sposobów formacji twórców i organizatorów kultury, aby mogli oni działać jako animatorzy MCS dostosowujący organizacje sektora kultury do warunków MCS, w oparciu o wiedzę o przedmiocie działania tych organizacji. Przedstawienie promowanych cech, postaw i stylu działania oraz narzędzi oraz sposobu i metod działania w oparciu o zasady MCS.

  1. Instytucje medialne – postulowane przez MCS zmiany systemowe oraz kultury organizacyjnej

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie propozycji zmian dostosowujących instytucje medialne do zasad MCS. Przygotowanie pracowników mediów oraz decydentów w zakresie stanowienia i stosowanie prawa do wprowadzania zmian systemowych i dotyczących kultury organizacyjnej w instytucjach medialnych w kierunku spełniania warunków MCS

Treści programowe:

Przedstawienie kierunków i sposobów formacji pracowników mediów, aby mogli oni działać jako animatorzy MCS dostosowujący media do warunków MCS, w oparciu o wiedzę o przedmiocie działania mediów. Przedstawienie promowanych cech, postaw i stylu działania oraz narzędzi oraz sposobu i metod działania w oparciu o zasady MCS. Wykorzystanie mediów społecznościowych do promocji MCS. Zaangażowanie mediów na rzecz edukacji społeczeństwa w zakresie MCS.

Blok 4

Kierunki  formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

 
  1. Instytucje bezpieczeństwa – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów  MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w instytucjach bezpieczeństwa. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na tych rodzajom służby, które są połączone z noszeniem munduru oraz gotowością, by w przypadku konieczności złożyć ofiarę własnego życia. W szerszym rozumieniu obejmuje ona wszystkich troszczących się o bezpieczeństwo. Tu też jest miejsce na sport, który od swych początków miał charakter przygotowania militarnego.

  1. Instytucje publiczne – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w instytucjach publicznych. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na politykach, prawnikach, a także wszystkich tych, którzy się angażują w życie publiczne oraz organizację struktur państwowych. Tu jest też miejsce ludzi kultury działających w skali narodowej.

  1. Środowiska techniczne – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów  MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w środowiskach technicznych. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na inżynierach, technikach oraz osobach w podobny im sposób kształtujących ekosferę. Na ile oni będą, kierując się sumieniem, odważnie przeciwstawiali się temu, co szkodliwe dla człowieka i planety, na tyle będą przywracać piękno Bożego dzieła stworzenia i tworzyć bliźnim warunki zdrowego rozwoju.

  1. Instytucje pedagogiczne – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w instytucjach pedagogicznych. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na nauczycielach oraz wszystkich innych wspierających proces nauczania i wychowywania. Nauczyciele potrafią działać po Bożemu nawet wbrew otaczającemu ich systemowi. Świadek Ewangelii nie jest bowiem niewolnikiem rozporządzeń ministerialnych.

  1. Instytucje i środowiska tworzące „małe ojczyzny” – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w instytucjach i środowiskach tworzących „małe ojczyzny”. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na tych którzy kształtują spójność społeczności lokalnych oraz roli, jaką na tym polu dogrywają działacze samorządowi, społecznicy, animatorzy i ludzie kultury działający w skali lokalnej oraz znacznie jeszcze dłuższy szereg tych, którzy swe wysiłki ofiarowują w służbie swych małych ojczyzn. Z jakimi to się wiąże wyzwaniami i szansami, tu będzie się wskazywało kierunki dalszych studiów, a być może i wdrożeń.

  1. Podmioty naukowo-badawczo-rozwojowe – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w podmiotach naukowo-badawczo-rozwojowych. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na naukowcach, odważnie wchodzących w role rycerzy broniących wartości kluczowych dla pomyślnej przyszłości ludzi i planety. Omówione będzie jak wspierać walkę przeciw hipokryzji oraz otwierać pola dla wartościowych innowacyjnych odkryć zmieniających jakość życia. Jednym z ważnych zadań ma też być przełamywanie niedostatków interdyscyplinarnej współpracy wykorzystującej nauki teologiczne, a zwłaszcza katolicką naukę społeczną.

  1. Instytucje i środowiska polonijne – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w instytucjach i środowiskach polonijnych. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na obecnie biernej i niemal nie zauważalnej wielomilionowej Polonii w krajach Zachodu, aby ta mogła by być mostem i twórcą licznych zmian, jeżeli tylko tu szerzyć kulturę służby oraz budować pozytywny wizerunek Polski z wykorzystaniem naszych dobrych doświadczeń i tradycji.

  1. Instytucje i środowiska integrujące region Trójmorza+ – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w instytucjach i środowiskach integrujących region Trójmorza+. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na mieszkańcach krajów strefy post-sowieckiej, co niemal pokrywa się z Trójmorzem+ i stąd tu użycie tej nazwy. Są tu innego rodzaju wyzwania i szanse, niż w przypadku Zachodu, zaś ważne cele do osiągnięcia to zarówno budowanie solidarności względem zagrożeń zewnętrznych, jak i promowanie własnego zdrowego modelu rozwoju, dającego szanse na pomyślność; taki model rozwoju musi znacznie odbiegać od tego opartego na chciwości i egoizmie wedle receptury neo-liberalnej.

  1. Środowiska przedsiębiorców i menadżerów – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w środowiskach przedsiębiorców i menadżerów. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na przedsiębiorcach i menadżerach, a więc tych, którzy mają szansę pełnić taką funkcję służebną, jak ojciec w przypowieści o synu marnotrawnym Łk 15, 11-32. Szerzej chodzi o osoby w różny sposób związane z gospodarką, z ukierunkowywaniem na chrześcijańskie metody zarządzania oraz realizację zasad dobra wspólnego i powszechnego przeznaczenia dóbr. Współczesne paradygmaty zarządzania organizacjami a MCS. Wpływ zarządzania wg zasad MCS na efektywność przedsiębiorstw. Paradygmaty zarządzania relacjami business-to-business a MCS. Koncepcja przedsiębiorstwa w nauczaniu społecznym Kościoła katolickiego. Kształtowanie modelu przedsiębiorstwa jako wspólnoty osób. Podział zysków z kapitału a wartość dodana pracy ludzi w MCS. Działanie przedsiębiorstwa na rzecz dobra otaczającej go społeczności.

  1. Środowiska pracownicze i związki zawodowe – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w środowiskach pracowniczych i w związkach zawodowych. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na zagadnieniach służby, diakonii ludzi pracujących oraz tak czy inaczej starających się łączyć swe wysiłki na rzecz tego, by ich praca przynosiła dobre owoce. Od czasów encykliki Leona XIII Rerum novarum (1891) Kościół promuje ruch związków zawodowych i jest wskazane, by poszczególne osoby będące pracownikami odnosiły praktykę własnego funkcjonowania do ideałów ruchu związkowego, nawet gdy to nie będzie połączone z własną formalną przynależnością do żadnego związku zawodowego.

  1. Środowiska i instytucje działające na rzecz rodzin – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w środowiskach i instytucjach działających na rzecz rodzin. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na tym, by rodziny otaczać cywilizacją życia, a w ramach tego szeroką świadomością, że jesteśmy obdarowani przez Boga i w odzewie sami chcemy się stawać darem. Nastąpi odniesienie do tego, co zmienia sposoby myślenia i postawy na te budujące na bazie rodzin wspólną rodzinę dzieci Bożych, gdzie nie ma kryzysu demograficznego. Chodzi też o tych wszystkich którzy, kształcą i formują rodziny, z wyrozumiałością i współczuciem odnosząc się do problemów oraz poszerzając środowisko wzrostu w człowieczeństwie.

  1. Instytucje pomocy społecznej – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w instytucjach pomocy społecznej. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na tych, którzy pomagają innym ludziom, nade wszystko w sektorze pomocy społecznej oraz wśród wszystkich osób angażujących się na rzecz niepełnosprawnych, uzależnionych, wykluczonych oraz niesamodzielnych, od bezpośredniej pracy przy potrzebującym aż po projektowanie i wdrażanie polityki społecznej.

  1. Instytucje służby zdrowia – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w instytucjach służby zdrowia. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na wyjaśnianiu, dlaczego dzisiaj wewnątrz „służby zdrowia” pojawiają się tendencje wykreślania słowa „służba”, zaś treść wykładu ma ujmować to co przywraca powyższe słowo oraz całość związanych z tym treści. Co do sfery zawodowej obok lekarzy i pielęgniarek tu bedą ujęci również inni w taki czy inny sposób służący na rzecz troski o zdrowie ludzkie.

  1. Instytucje i środowiska zajmujące się ziemią i przyrodą – kierunki formowania cech, postaw, roli i stylu działania animatorów MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pożądanych z punktu widzenia MCS cech, postaw, ról i stylów działania w dziedzinie gospodarowania ziemią i ochroną przyrody. Wskazywanie działań przyczyniających się do popularyzacji j.w.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego oraz wcześniej na kursie prezentowane treści MCS przedstawienie pożądanych kierunków zmian i ich wdrażania w zakresie celów wykładu. Uwaga będzie skupiona na wymiarze służby i diakonii w pracy związanej z ziemią i przyrodą, zaczynając od rolnictwa i hodowli. Tu także chodzi o przywracanie zdrowego kształtu zaangażowaniu proekologicznemu, wedle najlepiej rozumianych ideałów św. Franciszka z Asyżu.

Blok 5

Wdrażanie solidaryzmu społeczno-gospodarczego jako pochodnej MCS

 
  1. Pojęcia, definicje i zasady solidaryzmu

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie pojęć, definicji i zasad solidaryzmu dla celów promocji oraz implementacji

Treści programowe:

W oparciu o wypracowane kierunki zmian dostosowujących poszczególne segmenty polskiego życia społeczno gospodarczego do spełniania zasad MCS przedstawienie zestawu pojęć, definicji i zasad solidaryzmu jako postulowanego wysokiej jakości i bardzo efektywnego systemu społeczno-ekonomicznego.

  1. Kształtowanie otoczenia regulacyjnego z perspektywy MCS

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie propozycji zmian dostosowujących organizacje oraz instytucje biznesowe, społeczne, państwowe i samorządowe do zasad MCS.

Treści programowe:

W oparciu o weryfikację stanu istniejącego przedstawienie propozycji zmian paradygmatów, modeli i narzędzi organizacji organizacji oraz instytucji biznesowych, społecznych, państwowych i samorządowych w kierunku spełniania zasad MCS, uwzględniając szczegółowe problemy z zakresu finansów, produkcji, produktów, marketingu, struktur organizacyjnych, systemów komunikacji, infrastruktury, płac, promocji kadr oraz roli i obowiązków w stosunku do podmiotów zewnętrznych. W oparciu o analizę treści i jakości polskiego procesu regulacyjnego pod kątem utrudnień zmieniania organizacji w świetle MCS, a także modelu edukacji instytucji regulacyjnych, przedstawienie kierunków i sposobów angażowania się animatorów MCS na rzecz wprowadzania postulowanych zmian. Opisanie postulowanego modelu i stylu działania animatorów dla uzyskiwania skuteczności działań.

  1. Koncepcje solidaryzmu społeczno-ekonomicznego

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie koncepcji solidaryzmu społeczno-ekonomicznego dla celów promocji oraz implementacji. Przedstawienie uszczegółowionego modelu społecznego solidaryzmu społeczno-ekonomicznego dla celów promocji oraz implementacji.

Treści programowe:

W oparciu o wypracowane kierunki zmian dostosowujących poszczególne segmenty polskiego życia społeczno gospodarczego do spełniania zasad MCS przedstawienie koncepcji solidaryzmu społeczno-ekonomicznego jako postulowanego wysokiej jakości i bardzo efektywnego systemu społeczno-ekonomicznego. Przedstawienie uszczegółowionego modelu społecznego solidaryzmu społeczno-ekonomicznego, z uwzględnieniem perspektywy mikro poszczególnych instytucji i organizacji, a także makro w skali regionów i całego państwa. Hipotetyczny model solidaryzmu społecznego.

  1. Praktyczny model solidaryzmu gospodarczego

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie uszczegółowionego modelu solidaryzmu ekonomicznego, z uwzględnieniem perspektywy mikro poszczególnych instytucji i organizacji, a także makro w skali regionów i całego państwa.

Treści programowe:

Polityka makroekonomiczna zwiększająca zasoby kapitałowe rodzin. Model gospodarki narodowej odpornej na pandemie i kryzysy. Mierniki wzrostu gospodarczego w świetle MCS. Model stabilnej gospodarki w równym rozwoju regionów i różnych podmiotów. Metody efektywnej alokacji zasobów dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Metody wzmacniania narodowego przemysłu w międzynarodowym otoczeniu.

  1. Solidarna współpraca przedsiębiorstw na rzecz dobra narodowego

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie idei, sposobów, mechanizmów i zasad integrowania przedsiębiorstw w państwie na rzecz rozwoju gospodarczego wspólnoty narodowej.

Treści programowe:

Sposób zwiększenia efektów badań i rozwoju dla dobra organizacji i gospodarki. Wykazywanie jak odmiennie kształtuje się gospodarka i urządzenia społeczne przy dostrzeganiu i respektowaniu dobra wspólnego. Współpraca przedsiębiorstw w branżach na rzecz wzrostu gospodarczego. Internacjonalizacja przedsiębiorstw w świetle zasad MCS. Międzynarodowe relacje handlowe przedsiębiorstw w zgodzie z MCS. Integracja przedsiębiostw w branży we wspólnym rozwoju handlu międzynarodowego, np. na kierunku do Indii lub Afryki.

  1. Model relacji społecznych i gospodarczych w solidaryzmie

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie związków modelu społecznego z modelem gospodarczym dla postulowanego solidaryzmu społeczno-ekonomicznego.

Treści programowe:

Analiza związków uszczegółowionych modeli społecznego i gospodarczego solidaryzmu społeczno-ekonomicznego, z uwzględnieniem perspektywy mikro poszczególnych instytucji i organizacji, a także makro w skali regionów i całego państwa. Rozwijanie treści całego kursu w jednolity spójny model sięgający prawdy o człowieku i społeczeństwie. Wskazywanie szans, wyzwań, ograniczeń i zagrożeń.

  1. Model i rola finansów w solidaryzmie

Opis, założenia i cele wykładu:

Przedstawienie modelu roli i zadań finansów publicznych oraz krajowych środowisk biznesowych dla solidaryzmu społeczno-ekonomicznego, w celach implementacji.

Treści programowe:

Przedstawienie uszczegółowionego modelu finansów publicznych dla solidaryzmu społeczno-ekonomicznego, spełniającego wymagania modeli społecznego i gospodarczego. Model finasów publicznych w sprawiedliwym podziale wartości ekonomicznej. Tworzenie równowagi gospodarczej i fiskalnej we wzroście zatrudnienia. Przedstawienie uszczegółowionego modelu roli i zadań banku centralnego dla solidaryzmu społeczno-ekonomicznego, spełniającego wymagania modeli społecznego i gospodarczego.