COACHING
Jedną z metod pomocnych w budowaniu także kultury organizacyjnej opartej na wartościach jest z pewnością coachingi indywidualny czy też grupowy.
Coaching indywidualny to forma interaktywnego, poufnego i osobistego wsparcia przez doświadczonego trenera, tak aby coachee mógł szybciej się rozwijać, samodzielnie rozwiązywał swoje problemy a w konsekwencji polepszył efekty swoich działań.
Dzięki tej formie wsparcia jego uczestnicy ustalają konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swoich naturalnych umiejętności. To uruchomienie możliwości, które są w każdym z nas.
Doświadczony coach pomaga znaleźć swoją własną drogę. Na życzenie może pomóc uzyskać głębszy wgląd w siebie aby np. podjąć próbę zrozumienia swoich zachowań, oddziaływania na innych, etc.
Nasza praca w procesie coachingowym opiera się na podejściu holistycznym, obejmującym zarówno tematy osobiste jak i biznesowe. Takie podejście w połączeniu z doświadczeniem życiowym, menedżerskim oraz umiejętnościami diagnostycznymi naszych coachów jest w praktyce bardzo skuteczne i przy spełnieniu koniecznych warunków może przynieść wymierne, wieloaspektowe rezultaty.
Tak rozumiane podejście może być pomocne w wewnętrznym, zgodnym z własnym sumieniem formowaniu przekonań, zachowań a w konsekwencji postaw opartych na wartościach. Człowiek jest CUD-em, czyli powinien być jednością Ciała, Umysłu i Duszy. Zapominając o tej harmonii, a skupiając się tylko na wybranych elementach, nasz wysiłek może nie prowadzić do pożądanych rezultatów. Od czego tu zacząć pracę? Od C, od U czy od D? I jak pracować nad tak pojętą harmonią? O tym zainteresowana osoba może porozmawiać z trenerem i poszukać odpowiedniej dla siebie drogi.
Formuła tak przez nas rozumianego coachingu, wpisuje się w naszą szerszą ideę Uniwersytetów Społecznej Nauki Kościoła Jana Pawła II i Roberta Schumana
Kroki w coachingu:
- Wstępna rozmowa, ustalenie kontraktu/zasad
- Diagnoza sytuacji wyjściowej coachee
- Ustalenie celów coachingu
- Sesje coachingowe: praca nad konkretnymi obszarami do rozwoju, wsparcie w rozwiązaniu problemów, wyzwań, …
- Ewaluacja rezultatów coachingu
Przykłady interwencji coachingowych, z praktyki naszych trenerów:
- Manager chce uzupełnić, polepszyć umiejętności w zarządzaniu zespołem
- Pracownik wchodzi w rolę kierownika lub obejmuje nowy zespół
- Nowo zatrudniony manager przyszedł z firmy, która miała zgoła inną kulturę organizacyjną i rodzi to określone problemy
- Manager czuje się wypalony i jego efektywność spadła
- Kierownik zarządza autorytarnie, kosztuje go to utratę zdrowia a zespół daje tylko to, co jest wymagane
- Manager miał złe wzorce zarządzania od swoich wcześniejszych przełożonych, co przekłada się na jego (nieświadomy) styl kierowania
- W gronie kierowników są ukryte konflikty
- Manager dostał zadanie polegające na wdrożeniu nowego systemu w firmie i spotkał się z oporem
- Kierownik projektu ma problemy z motywacją członków zespołu projektowego i postępami prac w projekcie
- Sprzedawca awansował i wchodzi w rolę Key Account Managera
- Prezes i właściciel firmy kupił inny zakład produkcyjny i efektywność w nim spadła
- Manager potrzebuje wsparcia w zmianach organizacyjnych, sytuacjach kryzysowych/konfliktowych, optymalizacji procesów, polepszenia współpracy pomiędzy działami, optymalizacji produkcji itp..
- …
Efektywną formą coachingu indywidualnego jest coaching on the job.